„.. czy Syn Człowieczy znajdzie wiarę na ziemi?” Najczęściej tak tłumaczy się Łk 18:8 …. ale (H3588 ) wskazuje na szczególnego rodzaju wiarę.
„.. czy Syn Człowieczy znajdzie taką wiarę* na ziemi? *takiego rodzaju
Pytanie zatem : jaką wiarę ? Zgłębić to można np. z przekładem TNP z dopiskami z greki, z całą przypowieścią z ust Jezusa Łk 18:1..8.
1. A powiedział im też podobieństwo [dotyczące tego, że zawsze potrzeba]* się modlić i nie zniechęcać się** Ps 55:17; *gr.: dei – jest konieczne, musieć; **gr.: ekkakeo – być całkowicie,bez ducha, upadać na duchu, wyczerpanym Łk 11:5; 21:36 [dosłowne tłumaczenie : to wszystko w obliczu czego to jest słuszne to .. ]
2. Mówiąc: W jednym mieście był pewien sędzia, który nie bał się Boga, a człowieka nie szanował* Ps 36:1-2; Rz 3:18; *gr.: entrepo – wstydzić się, czuć obawę,mieć szacunek
3. Była też w tym mieście pewna wdowa, która przychodziła do niego, mówiąc: Wymierz mi sprawiedliwość wobec mojego przeciwnika*. *gr.: antidikos – przeciwna strona w procesie
4. I przez pewien czas nie chciał. Ale potem powiedział do siebie: Chociaż się nie boję Boga i nie szanuję człowieka,
5. To jednak, ponieważ ta wdowa przysparza mi trudności*, wymierzę jej sprawiedliwość, aby w końcu nie przyszła i nie uderzyła** mnie. *gr.: kopos – trud, mozół Łk 11,8; 1 Kor 9,27 **gr.: hypopiadzo – podbić oko, uderzyć aż do sińców, dręczyć
6. A Pan powiedział: Posłuchajcie, co mówi ten niesprawiedliwy sędzia; Łk 12:18; 16:8
7. A czy Bóg z pewnością nie wywrze* pomsty wybranych, którzy wołają do Niego dniem i nocą, chociaż zwleka, jest cierpliwy wobec nich? *dosł.: uczyni pomstę **lub: jest cierpliwy; *** wobec nich Obj 6:10; Łk 2:37
8. Mówię wam, że szybko wywrze* pomstę, tylko czy Syn Człowieczy, gdy przyjdzie znajdzie takiego rodzaju wiarę na ziemi? 2Tes 2,1 , (pomsta patrz naqam H5358)
—————
Ad 18:1 Przypowieść na temat: koniecznie/potrzeba się modlić i nie być bez ducha / nie upadać na duchu ? Uwaga! To tak jakby przypowieść o konieczności jazdy koniem oznaczała, że musimy jeździć konno ciągle. Mowa jest tu kiedy stanąć do nieustannej modlitwy i nie upadania na duchu, w jakich okolicznościach,a to wynika z dalszej części przypowieści. Dlatego podane przez tłumaczy odwołanie do PS 55:17 “Wieczorem, rano i w południe będę się modlić i głośno wołać, a on wysłucha mego głosu”, odnosi się do jak najbardziej wskazanej “usilnej” modlitwy ale w trudnym czasie lub w konkretnej sytuacji i nie może być traktowane jako reguła codzienna bo jest to wyrwane z kontekstu psalmu 55.
Ad 18:2 Szatan osądza Boga i się go nie boi (brak “yirah” czyli bojaźni Bożej) a człowiekiem pogardza. Jest podane “ w jednym mieście”, jeden szatan, jedna wdowa a to miasto to symbol miejsca z tego świata lub całego świata, w którym ich historia toczy się razem. patrz : Psalm 36:2 “…Nieprawość bezbożnego tkwi w głębi jego serca, W jego posunięciach nie ma lęku przed Bogiem” i Rz 3:18 “Nie ma bojaźni Bożej przed ich oczami”
Ad 18:3 w tym samym świecie (mieście) była wdowa czyli oblubienica (tzn. kościół wierzących), która/y już nie czeka na oblubieńca ale uznał/a go za zmarłego w domyśle: ślub był ale On nie wróci. Jest wdową bo sama o sobie tak myśli. Teraz rozważmy sformułowanie “wymierz mi sprawiedliwość” patrz Ps 43:1 UBG: Osądź mnie, broń mojej sprawy”. Sama uważa się za sprawiedliwą i sędzia ma to zobaczyć w niej. Zatem nagabuje i naciska, niesprawiedliwego sędziego/szatana o wydanie wyroku, na jej (wdowy/kościoła) przeciwników czyli myślących inaczej niż ona,. Ma być po naszej myśli (sprawiedliwość wg nas czyli pycha), my mamy umocowanie by tak mówić, twierdzi/dzą w toczącym się procesie, od czasu gdy oblubieniec (Jezus) odszedł, bowiem wcześniej nie mogła uznać się za wdowę. Czyli jest to po ukrzyżowaniu i zmartwychwstaniu ale przed powtórnym przyjściem Jezusa. Prosząc o rozstrzygnięcie po jej myśli bowiem chyba obawia się o wyrok, wpływa na wyrok wydawany przez sędziego i czyni nieprawość a dodatkowo nie widzi, iż w wyniku tego układania się z sędzią, majątek “duchowy” wdowy, obecnie wciąż należący do żyjącego męża (Jezusa) wystawia na szwank.
Ad 18:4/5 Szatan celowo zwleka by zdeprawować jak najwięcej ludzi w tym kościele i zaznacza, że ma gdzieś Boga i tym bardziej naciski, ze strony ludzi, aczkolwiek ten kościół o dziwo wie jak mu podbić oko / przywalić poprzez: np. egzorcyzmy czy też wykorzystywanie imienia Jezusa ale tylko jako narzędzia do swoich celów przeciwko temu sędziemu/szatanowi i z tego powodu po “czasie” sędzia/szatan się ugina i układ z nim dojdzie do skutku. Ten “czas” jest to określony okres, o którym Jezus mówił, iż idzie do Ojca na “krótki czas” ale ponieważ ta “wdowa” będzie mieć układy dopóki będzie szatan, może to więc być okres aż do końca 1000 letniego królestwa. Patrz Jezus mówi : J 16:16 ubg „krótki czas, a nie zobaczycie mnie, i znowu krótki czas, a zobaczycie mnie, bo ja idę do Ojca.”
Ad 18:6 Bóg przypomina tu o niesprawiedliwości tego sędziego. W jego oczach jest on niesprawiedliwy czyli nie z Bożego mianowania. Więc jest to ktoś, kto uważa się za sędziego w swoim mniemaniu i działa w duchu Szatana.
Ad 18:7 Tu sieje wątpliwość, podobnie jak w pierwszym kuszeniu Rdz 3:1 “…Czy Bóg rzeczywiście powiedział … “ tylko, że tu jest zasiany brak PEWNOŚCI powrotu Jezusa i tego co potem nastąpi czyli np. Ps 91:8 bt5 „Ty ujrzysz na własne oczy, będziesz widział odpłatę daną grzesznikom.” A co do “odpłaty danej grzesznikom” tu warto wejść głebiej w hebrajskie słowo “naqam” (H5358). Dziś, literatura i kino akcji “fałszywie” promują “odpłatę/zemstę” jako osobiste wyrównanie rachunków, które dokonujemy biorąc sprawy w swoje ręce, zamiast jak pierwotnie znaczyło: zostawić odpłatę Bogu. Teraz zwróćmy uwagę, że szatan nie kłamie, tylko sieje wątpliwość a pokazuje to sam werset z wytłuszczeniem podmiotu : “A czy Bóg z pewnością nie wywrze* pomstę wybranych …” Co do wołających dniem i nocą : Ap 6:10 TNP “I wołali potężnym głosem, mówiąc: Jak długo, Panie, Święty i Prawdziwy, nie osądzisz i nie pomścisz naszej krwi na mieszkańcach ziemi?” To właśnie wołają wybrani (wierni Bogu, wierzący w Jezusa), którzy zginęli i pewnie jeszcze zginą w trakcie wielkiego ucisku. Jednak zwracają się o nią do Boga a sami pomsty nie czynią. Wołają o sprawiedliwość i ostateczne unicestwienie “zła” bo tym będzie ostateczna bitwa.
Ad 18:8 I wreszcie jest odpowiedź Jezusa na poprzedni werset : “Mówię wam, że szybko wywrze pomstę” a On jak mówi to tylko prawdę. Widzi to przyszłe wydarzenie ponad czasem, jako pewne i dokonane. Słowo “szybko” odnosi się do tego, że tak szybko działa tylko Duch Święty jak np. uzdrowienia z Ducha Świętego, które były zawsze natychmiast, które na oczach świadków Jezus czynił z woli Ojca i także dziś dalej takie rzeczy jeśli są z Ducha Świętego się dzieją, to też szybko. I na koniec, z greki bez dodatkowych słów od tłumacza, najważniejsze zdanie kończące przypowieść : Tylko czy Syn Człowieczy, gdy przyjdzie znajdzie (taką/takiego rodzaju) wiarę na ziemi?
No właśnie, jaką? Czy może raczej zastanie niewiarę w to, że :
-
- 18:1 trzeba się modlić, nie być bez ducha a zatem uwierzyć, narodzić się na nowo z ducha, przyjąć zbawienie
-
- 18:2 trzeba mieć bojaźń Bożą (respekt) oraz kochać, szanować: siebie i ludzi
-
- 18:3..5 trzeba odwrócić się od zła, nie mieć żadnych układów i kompromisów ze złem (Hiob 28:28)
-
- 18:6 Jezus jest sędzią sprawiedliwym , że nie da się uniknąć konsekwencji grzechów
- 18:7 to pewne, że Jezus wróci i będzie sądził, a Bóg na pewno odpłaci i to szybko
Gdy nadejdzie czas, że wdowa/kościół zacznie się układać ze złem i stanie się nierządnicą z apokalipsy, to wtedy nie ingeruj w wymierzanie sprawiedliwości na własną rękę, tylko cały czas módl się do Boga, czekaj cierpliwie, On z odpłatą na pewno nadejdzie.